در آشپزخانه‌تان با خیالی آسوده آشپزی کنید

  • ۰
  • ۰

هاگ کپک در همه مناطق اطراف ما از هر نوع آب و هوایی وجود دارد. کپک قارچ است و بعضی از انواع آن برای انسان بسیار مفید است (به پنی سیلین فکر کنید) ، در حالی که برخی دیگر می توانند برای محصولات ، سیستم های تنفسی و یکپارچگی ساختارها بسیار خطرناک باشند.


قالب خطرناک در برابر کپک
رایج ترین نوع کپک که در خانه ها یافت می شود ، کپک است. کپک نوعی قالب سطحی است که در مکان های گرم و مرطوب مانند سرویس بهداشتی شما و روی پارچه ها و کتاب هایی که در زیرزمین های مرطوب نگهداری می شوند ، رشد می کند. کپک به صورت کلنی پودری سفید یا خاکستری آغاز می شود. اگر به موقع برداشته نشود سیاه یا قهوه ای خواهد شد و اغلب شبیه تجمع خاک است. برای آزمایش اینکه سطح آن با کپک پوشانده شده یا فقط خاک دارد ، لکه را با یک پنبه آغشته به سفید کننده کلر خانگی آغشته کنید. اگر بعد از دو یا سه دقیقه لکه روشن یا از بین رفت ، کپک است. در غیر این صورت ، احتمالاً فقط خاک است.


اگر در هر کجای خانه بوی بوی آلوده تشخیص دهید ، غلظت بالایی از قالب دارید. این می تواند از یک مانع پر از حوله های مرطوب ، از فضای خزنده مرطوب در زیر خانه شما ، یا فرش هایی که در بالشتک رشد قالب دارند ، ناشی شود. قطعاً زمان آن فرا رسیده است که برای رهایی از مشکل اقدام کنید.

اکنون می دانید که همه کپک ها کپک هستند اما همه کپک ها کپک نیستند. کپک می تواند تغییر رنگ دهد و به آرامی به سطوح آسیب برساند اما قالب های بسیار خطرناک تری وجود دارد که می تواند به ساختار خانه شما آسیب برساند. اگر یک قالب سیاه یا سبز مبهم یا لزج مشاهده کردید و دیوار خشک یا چوب زیر آن نرم یا خرد است ، پوسیدگی برگشت ناپذیری وجود دارد و قالب و سطوح آسیب دیده باید بلافاصله برداشته شوند. 1


استخدام حرفه ای ها
اگر آلودگی به کپک زودهنگام گرفته شود ، می توانید به راحتی آن را با پاک کننده های خانگی کنترل کنید.


هشدار
برای مشکلات گسترده قالب ، استخدام یک متخصص را در نظر بگیرید. برخی از کپک ها بسیار سمی هستند و حتی کپک های کم خطرتر نیز می توانند کسی را که به آلرژی کپک یا سیستم تنفسی آسیب دیده دچار مشکل می شود ، ایجاد کنند.

قاعده کلی این است که اگر قالب 10 فوت مربع یا بیشتر را پوشش دهد ، با یک متخصص تماس بگیرید. 2 حذف کلنی های بزرگ قالب نیاز به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سنگین و دفع صحیح مصالح ساختمانی آلوده دارد. بخشهای محلی بهداشت عمومی می توانند در مورد آزمایش کپک مشاوره دهند و شما را به یک متخصص پاک کننده قالب ارجاع دهند.


محصولاتی که قالب را از بین می برند
سفید کننده کلر: هیپوکلریت سدیم یا سفید کننده خانگی معمولی بهترین کار را برای از بین بردن کپک و از بین بردن هرگونه تغییر رنگ دارد. کاملا خشن است و باید قبل از استفاده رقیق شود
هشدار
احتیاط باید به دلیل سمی بودن و بخارات خطرناک باشد و سفید کننده هرگز نباید با آمونیاک ترکیب شود.

پراکسید هیدروژن: کمتر از سفید کننده کلر ، پراکسید هیدروژن (محلول سه تا 10 درصدی) باعث از بین رفتن کپک و روشن شدن لکه ها می شود. در حالی که اثر سفید کنندگی دارد ، اما کندتر از سفید کننده کلر عمل می کند اما بخارات سمی یا باقی مانده ای ندارد.
سرکه سفید مقطر: سرکه اسیدی است و به آرامی ساختار قالب را می شکند و آن را از بین می برد. سرکه غیر سمی است اما ممکن است لکه های کپک باقی بماند و ممکن است به تمیز کردن اضافی با تمیز کننده خانگی نیاز باشد.
جوش شیرین و بوراکس: بی کربنات سدیم (جوش شیرین) و بوراکس هرکدام دارای PH بالایی هستند که مانع رشد و بقای قالب می شوند. هر دو محصول ارزان ، غیر سمی هستند و به راحتی با آب مخلوط می شوند. بوراکس در از بین بردن لکه های ماندگار بهتر عمل خواهد کرد اما نه به اندازه یک ماده تمیز کننده قوی.
هنگام استفاده از هر یک از این محصولات ، محلول پاک کننده را کاملاً آبکشی نکنید. ترک مقداری پاک کننده به جلوگیری از رشد کپک در آینده کمک می کند.

حذف از پارچه
اگر خانه شما در معرض آبگرفتگی قرار گرفته و کپک و باکتری برای روزهای زیادی رشد کرده باشد ، نجات مواد پارچه ای غیرممکن است. با این حال ، اگر کپک به دلیل رطوبت ایجاد شده و زود گیر بیفتد ، به راحتی می توان آن را از اکثر پارچه ها جدا کرد.

شروع کار را با بیرون بردن وسایل برای مسواک زدن هر چه بیشتر قالب سطح و جلوگیری از پخش اسپور قالب در خانه انجام دهید. اگر پارچه قابل شستشو است ، از گرمترین آب توصیه شده روی برچسب مراقبت استفاده کنید و ضد عفونی کننده اضافه کنید. در صورت باقی ماندن لکه ها ، محلول سفید کننده اکسیژن و آب ایجاد کنید و اجازه دهید لباس حداقل هشت ساعت خیس بخورد. سفید کننده اکسیژن می تواند با خیال راحت روی هر پارچه قابل شستشو استفاده شود

برای پارچه هایی که فقط تمیز خشک هستند ، کپک را بیرون بکشید و سپس به یک تمیز کننده حرفه ای بروید. لکه ها را شناسایی کرده و به آنها اشاره کنید و بیشتر پارچه ها را می توان با موفقیت ترمیم کرد.

  • ۹۹/۰۷/۰۹
  • آشپزخانه ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی